Затверджено

                                                                                               постановою  VII з’їзду                    

                                                                                 Профспілки від 30.10.2020 № 4

ОСНОВНІ  НАПРЯМКИ  ТА  СТРАТЕГІЯ

          діяльності Профспілки працівників житлово-комунального     

        господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України до 2025 року

 Загальні положення

         Центральний комітет та інші виборні органи Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України (далі Профспілка), керуючись Конституцією, законами України і своїм Статутом представляють та  захищають трудові, соціально-економічні  права та інтереси членів Профспілки, добиваються  їх гідної оплати та належних і безпечних  умов праці,   організації оздоровлення та відпочинку, сприяють сталій роботі та розвитку галузевих підприємств.

          Профспілка послідовно виступає за мир, повагу держави та суспільства до людини праці, сповідує та дотримується принципів незалежності,  демократичності, відкритості та прозорості у своїй діяльності.

          Профспілка виступає за стійке зростання економіки України та важливої її складової – житлово-комунальної галузі, високоякісне  громадське обслуговування,  економічно обґрунтовану тарифну політику, впровадження реформ в соціальній та економічній сферах  лише за підтримки широких верств суспільства, з одночасним підвищенням соціальних стандартів, ведення повноцінного та відповідального соціального діалогу на усіх рівнях.    

          Профспілка використовує  і надає солідарну підтримку національному та міжнародному профспілковому руху у справі представництва і захисту людини праці.

          Для досягнення своїх цілей та мети виборні органи Профспілки та її активісти використовують, насамперед, соціальний діалог з стороною власників підприємств, а також інші  законні  методи та засоби.

          Проте, зовнішні та внутрішні фактори, політична нестабільність, недостатній рівень культури окремих представників сторони власників підприємств щодо ведення соціального діалогу, ігнорування владою справедливих вимог профспілок щодо підвищення добробуту людей праці та впровадження сучасних соціальних стандартів негативно позначаються на роботі профорганів, мотивації профчленства та ослаблюють профспілковий рух.

          У Профспілці накопичилося чимало й інших проблем, до яких можна віднести: ліквідацію первинних організацій у зв’язку з реформуванням окремих підприємств, зміною форм власності та припиненням діяльності окремих суб’єктів господарювання, слабке фінансове забезпечення діяльності виборних профорганів середнього та вищого рівня, скорочення профспілкового членства.

          Усе це зумовлює необхідність коригування пріоритетів, стратегії, застосування нових методів та засобів у роботі виборних профспілкових органів усіх рівнів.

           За нинішніх політичних, економічних та соціальних умов основними напрямками та стратегією Профспілки з’їзд Профспілки визначає:

  1. У сфері стабільного функціонування галузевих підприємств та

          підвищення якості громадського обслуговування

          1.1. Вироблення консолідованої позиції сторін соціального діалогу, галузевих асоціацій і корпорацій  щодо стратегії розвитку житлово-комунального господарства,  міського  електричного транспорту та шляхів вирішення існуючих проблем у цих секторах економіки України.

1.2. Системна експертно-аналітична робота над проектами законів та нормативно-правових актів, соціально-економічне обґрунтування позиції Профспілки щодо їх положень, налагодження співпраці з  народними депутатами, профільним комітетом Верховної Ради України з метою підтримки профспілкових ініціатив та пропозицій  щодо сталої роботи підприємств, тарифної політики та збереження кадрового потенціалу галузей, об’єднаних Профспілкою.

1.3. Пропаганда та відстоювання проведення в Україні політики високо розвинутих країн світу щодо надання переваги житлово-комунальному сектору комунальної (муніципальної) форми власності  та здійснення, за потреби,  реприватизації підприємств громадського обслуговування на користь споживачів.

1.4. Сприяння створенню підприємств житлово-комунального господарства, побутового обслуговування в об`єднаннях  територіальних громад для розширення доступу до життєво необхідних послуг значно більшої кількості громадян.

          1.5. Участь і пропаганда проведення кампаній, ініційованих Міжнародним профспілковим об`єднанням громадського обслуговування «За якісне та доступне громадське обслуговування», «За право людини на чисту питну воду».

   1.6. Участь у формуванні Генеральної угоди між профспілками, роботодавцями та Урядом, включення до неї зобов’язань сторони власників, які прямо чи опосередковано стосуються фінансової  і технічної підтримки сектору громадського  обслуговування.

      

  1. У сфері захисту трудових, соціально-економічних прав та       

        інтересів членів Профспілки

          2.1. Розробка та укладення галузевих угод, напрацювання та внесення пропозицій до територіальних угод щодо розвитку комунальної інфраструктури населених пунктів, гідних умов праці працівників житлово-комунального сектору, міського електротранспорту та інших підприємств сфери впливу та інтересів Профспілки.

2.2. Координація, надання практичної допомоги первинним організаціям Профспілки у формуванні колективних договорів, контролю за виконанням їх зобов’язань, в реалізації прав найманих працівників та їх представницьких органів (профкомів, цехкомів, профорганізаторів) на участь в управлінні суб’єктами господарювання.

2.3. Відстоювання розміру заробітної плати працівників галузевих підприємств відповідно до зростання вартості життя та своєчасну її виплату.

2.4. Спільна участь сторін соціального діалогу у нормуванні і вдосконаленні  тарифікації праці, розробці нормативів чисельності та норм обслуговування для працівників житлово-комунального господарства.

      2.5. Відстоювання повної та продуктивної зайнятості, запобігання масовим звільненням, переведенням працівників без їх згоди на іншу роботу або скорочений робочий час, сприяння організації підготовки, підвищення кваліфікації  та перекваліфікації робітників відповідно до потреб виробництва.

2.6. Здійснення правової експертизи статутів, положень колективних договорів та угод галузевих підприємств.

2.7. Підвищення кваліфікації працівників профспілкових органів та організація навчання голів профкомів, членів комісій та інших активістів профспілкових організацій.

2.8. Забезпечення профспілкових організацій нормативними документами з формування та укладення колективних договорів, організації оплати, охорони праці та інших напрямів профспілкової роботи.

2.9. Попередження порушень і виникнення колективних трудових спорів шляхом поглиблення конструктивного та відповідального соціального діалогу та юридичного супроводження переговорного процесу з укладення колективних договорів.

2.10. Співпраця з Державною інспекцією праці та Національною службою посередництва та примирення з питань сприяння соціальної стабільності в трудових колективах та усунення розбіжностей між найманими працівниками та роботодавцями.

2.11.Надання членам Профспілки безоплатної юридичної допомоги та консультацій з трудового, пенсійного законодавства та соціального страхування.

2.12. Представництво інтересів членів Профспілки у судах, інших органах державної влади та місцевого самоврядування.

2.13. Правове та організаційне супроводження мітингів, демонстрацій, страйків та інших заходів масового протесту у разі ігнорування власниками підприємств або уповноваженими ними особами законних вимог профспілкових органів.

   2.14.  Правова оцінка випадків порушення норм законодавства та надання допомоги членам Профспілки, профорганізаціям щодо притягнення винних посадових осіб до відповідальності.

 

  1. У сфері захисту прав членів Профспілки

на охорону праці та здоров’я

3.1. Організаційна та правова робота по забезпеченню державними органами влади і роботодавцями безпечних умов праці фінансовими ресурсами та технічними засобами, посилення соціального захисту працівників, зокрема тих, які зазнали шкоди здоров`ю  на виробництві, попередження ризиків аварій та нещасних випадків при виконанні робіт та профзахворювань, а також запровадження новітніх безпечних технологій у сфері громадського обслуговування.

3.2. Здійснення по всій вертикалі Профспілки громадського контролю за дотриманням роботодавцями вимог чинного законодавства та нормативних актів з охорони праці, екологічної безпеки та охорони навколишнього середовища.

3.3. Посилення потенціалу та збільшення штатних технічних інспекторів праці Профспілки, розширення  повноважень, підвищення рівня їх знань та представників профспілкових органів з охорони праці, які виконують свої обов’язки на громадських засадах.

3.4. Участь виборних органів Профспілки, профактивістів у формуванні розділів з охорони праці галузевих угод, колективних договорів, напрацюванні спільно з господарськими органами програм охорони праці та здоров`я працівників, профілактики виробничого травматизму та професійних захворювань.

3.5. Участь представників профспілкових органів у роботі комісій органів державного нагляду за охороною праці, у проведенні на галузевих підприємствах атестації робочих місць на відповідність вимогам та нормам охорони праці, у розслідуванні нещасних випадків на виробництві.

3.6. Забезпечення громадського контролю за належним фінансуванням та виконанням роботодавцями заходів з охорони праці, атестації робочих місць, організації оглядів та інших заходів, передбачених угодами та колективними договорами.

3.7. Сприяння членам Профспілки у відшкодуванні роботодавцями шкоди, заподіяної їм у процесі виконання виробничих завдань, та в організації санаторно-курортного лікування і відпочинку.

3.8. Сприяння у збереженні, розвитку та дотриманням вимог з охорони праці у відомчих оздоровчих закладах, дитячих таборах відпочинку та інших об’єктах соціального призначення.

  3.9. Здійснення експертизи законопроектів та нормативних актів з охорони праці, напрацювання та внесення в установленому порядку пропозицій щодо їх вдосконалення і доповнення.

 

  1. У сфері організаційного та фінансового зміцнення Профспілки,

         посилення інформаційної роботи та  мотивації профспілкового членства

4.1.  Збереження традицій, узагальнення та поширення досвіду профспілкової роботи  виборних органів Профспілки  усіх рівнів.

4.2. Запровадження нових  методів і форм роботи,  посилення внутрішньої виконавчої дисципліни в Профспілці, вдосконалення системи підвищення кваліфікації працівників та активістів профспілкових органів,  залучення до профспілкової діяльності жінок, молодих працівників, бажаючих та здатних працювати в нових економічних та соціальних умовах, та послідовно  і принципово відстоювати позицію Профспілки.

4.3. Посилення мотивації профспілкового членства, ідеології сучасного профспілкового руху, основою якого є самоорганізація працівників, трудящих для захисту своїх прав та інтересів, усвідомлене членство у Профспілці.

4.4. Застосування та пропаганда додаткових стимулів для членів Профспілки, формування в колективних договорах розділів,  які передбачають переваги та пільги для  спілчан; сприяння профспілкових органів  в підвищенні їх  кваліфікації та вищої освіти, відпочинку та оздоровленні;  доступ до профспілкових об’єктів соціальної сфери, участь  змаганнях, конкурсах та інших культурно-масових заходах, організованих профспілковими органами; відзначення за активну роботу у Профспілці; моральна та матеріальна підтримка у скрутних життєвих обставинах.

4.5. Підтримання об’єднавчих процесів у національному профспілковому русі, поглиблення співпраці з іншими галузевими профспілками та територіальними профоб’єднаннями на принципах взаємоповаги, рівності та солідарності.

   4.6. Вдосконалення фінансової політики, консолідація та спрямування  профспілкових коштів на виконання усього спектру статутних та програмних завдань Профспілки, посилення основних її захисних функцій.

4.7. Акумулювання частини профспілкових коштів для укомплектування виборних органів усіх рівнів необхідними спеціалістами, підтримки та розвитку сучасної інформаційної системи, створення страйкових фондів, зміцнення матеріальної бази Профспілки та її організацій.

4.8. Посилення вимогливості профспілкових органів за дотриманням роботодавцями законодавства щодо своєчасного та в повному обсязі перерахування Профспілці членських внесків та коштів на культурно-масову та фізкультурно - оздоровчу роботу.

4.9. Зменшення навантаження на профспілкові бюджети через фінансування окремих витрат на виконання статутних завдань Профспілки за рахунок коштів підприємств, шляхом внесення відповідних положень до колективних договорів та пошук додаткових джерел фінансування для вирішення соціальних питань, охорони праці, оздоровлення та відпочинку працівників.

4.10. Проведення соціологічних досліджень з актуальних питань профспілкового руху, узагальнення досвіду  та оперативне і всебічне інформування членів Профспілки про діяльність виборних профорганів усіх рівнів із застосуванням сучасних інформаційно-масових засобів та технологій.

4.11. Видання та розповсюдження серед профорганізацій та членів Профспілки газет, бюлетенів, методичних посібників, буклетів, листівок, відеоматеріалів про діяльність виборних профспілкових органів. 

 

  1. У сфері співпраці з міжнародними профоб’єднаннями та спорідненими профспілками

5.1. Продовження інтеграції у міжнародний профспілковий рух, поглиблення ділових зв’язків та співпраці з Глобальним профцентром – Інтернаціоналом громадського обслуговування та Європейською федерацією профспілок громадського обслуговування.

5.2. Поглиблення  двосторонніх  зв’язків  зі  спорідненими  профспілками     

Республіки Білорусь, Вірменії, Грузії,  Данії, Естонії, Латвії, Литви, Молдови та інших країн, обмін інформацією та матеріалами, які представляють інтерес для сторін, солідарні дії щодо захисту прав та інтересів спілчан.

5.3. Обмін делегаціями та вивчення й використання досвіду споріднених профспілок інших країн з питань: мотивація профспілкового членства, залучення молоді до профспілкового руху, гендерної політики, ведення соціального діалогу,  підвищення якості обслуговування споживачів комунальних послуг, мінімізації негативних наслідків глобалізації та приватизації підприємств громадського обслуговування, посилення фінансової дисципліни.

 

_______________