ІНФОРМАЦІЯ

про ситуацію у Фонді загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

Управління Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття здійснюється правлінням Фонду на паритетній основі державою, представниками застрахованих осіб і роботодавців. До складу правління Фонду входять по 5 представників від держави, застрахованих осіб та роботодавців, які виконують свої обов'язки на громадських засадах. Функції Виконавчої дирекції Фонду виконує Державна служба зайнятості України.

Як відомо, за останні роки суттєво розширено повноваження органу державного нагляду в цій системі, що здійснюється Міністерством соціальної політики України, яке отримало право скасовувати будь-яке рішення правлінь фондів соціального страхування, якщо воно, на його погляд, суперечить законодавству України. Одночасно було внесено ряд змін, якими обмежено права правління Фонду. Зокрема, затвердження бюджетів самоврядних фондів соціального страхування передали від правлінь до Уряду. У зазначеному Фонді, який навіть не має статусу юридичної особи – практично всі розпорядчі функції належать службі зайнятості та Міністерству соціальної політики України. Керівника Державної служби зайнятості (яка виконує функції Виконавчої дирекція Фонду) призначає Міністр соціальної політики України.

Останнє засідання правління Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття відбулось 25 липня ц.р. Було звільнено з основного місця роботи деяких членів правління Фонду з боку державної сторони, зокрема, Крентовську О.П., яка була Головою правління. До цього часу новий Уряд не сформував повноцінну державну сторону правління Фонду, внаслідок чого правлінням досі не схвалено проект бюджету Фонду на 2020 рік.

Разом з тим, проект бюджету Фонду на 2020 рік не схвалений правлінням Фонду був долучений у додатках до проекту Державного бюджету 2020 року, що на наш погляд, є порушенням чинного законодавства. В ньому, за попереднім аналізом Сторони застрахованих осіб, не враховано належного підвищення розмірів мінімальної допомоги по безробіттю, збільшення видатків Фонду у зв’язку із можливим масовим вивільненням, що є наслідком реформування значної кількості галузей, зокрема, державної служби, охорони здоров’я, освіти, підприємств залізничного та морського транспорту, державного вугледобувного сектору, проведення масштабної приватизації, інших реформ, задекларованих чинним Урядом. В наслідок цього, а також через планове скорочення частки ЄСВ, що спрямовується до бюджету Фонду, за попереднім висновком Сторони застрахованих осіб, виникає небезпека утворення дефіциту бюджету Фонду, а також масового порушення прав застрахованих осіб, чому Сторона застрахованих осіб своїми діями або бездіяльністю сприяти не має права.

Однією із причин термінового скликання правління Фонду профспілковою стороною було те, що керівництвом ДСЗ одноосібно (без розгляду відповідних питань на засіданнях Правління, або залучення до їх обговорення представників Сторони застрахованих осіб і Сторони роботодавців) визначено напрям розвитку навчальних і наукових закладів системи Державна служба зайнятості України, що спричинило конфлікт з трудовим колективом Інституту підготовки кадрів Державної служби зайнятості, про що до Сторони застрахованих осіб було спрямовано звернення трудового колективу Інституту. Зокрема, Директором Державної служби зайнятості на адресу Міносвіти було спрямовано лист про перетворення Інституту підготовки кадрів ДСЗ, засновником якого є Мінсоцполітики (а не ДСЗ), на тренінгово-аналітичний центр, наслідком чого має стати зміна напрямів діяльності та штатної структури зазначеної установи.

Крім цього, не дивлячись на неодноразові звернення Сторін правління Фонду, Мінсоцполітики майже на півроку призупинено тристоронню роботу з підготовки нової редакції Закону України «Про зайнятість населення», зокрема, ту, що реалізовувалась в рамках тристороннього проекту МОП «Інклюзивний ринок праці». Сторони соціального діалогу не залучено і до процесу підготовки пропозицій на виконання доручень Президента України щодо реформування трудового законодавства та підготовки нових підходів до управління сферою зайнятості, чим прямо порушуються положення законодавства про зайнятість, соціальне страхування та соціальний діалог.

Намагаючись узгодити всі ці питання в межах соціального діалогу трьома сторонами правління Фонду, профспілкова сторона 12.11.2019р. ініціювала проведення 15 листопада ц.р. позачергового засідання правління. Але Виконавча дирекція Фонду зареєструвала запрошення на це засідання 13.11.2019р. і, коли на засіданні зібрався кворум із членів правління, юридична служба ДСЗ заявила про неможливість проведення засідання правління через формальні порушення строків згідно з Регламентом роботи правління. В результаті було проведено нараду членів правління, де профспілками поінформовано присутніх про зазначені порушення, що знайшло підтримку в стороні роботодавців.

Також, на засіданні правління профспілкова сторона ініціювала розгляд зареєстрованого у Верховній Раді України проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо стабілізації функціонування системи загальнообов’язкового державного соціального страхування» (реєстр. №2275), яким звужуються права профспілок та роботодавців в управління фондами, але при цьому стороною держави запроваджуються фінансовий та інші види контролю за членами правління та пов’язаними з ними фізичними і юридичними особами, що є порушенням норм міжнародного та національного законодавства, яким забороняється втручання держави у діяльність сторін соціального діалогу, зокрема, профспілок.

Вважаємо, що такі законодавчі ініціативи йдуть врозріз із заявленим державою європейським курсом та нормами ратифікованих Україною Конвенцій Міжнародної організації праці. СПО об'єднань профспілок надіслав звернення щодо непогодження зазначеного законопроекту до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, фракцій та груп у Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, СПО сторони роботодавців на національному рівні.

Незважаючи на категоричне обґрунтоване заперечення профспілок на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів законопроект схвалено і рекомендовано Верховній Раді України його прийняти, крім того, така позиція була підтримана представниками Міністерства соціальної політики України без проведення консультацій зі сторонами соціального діалогу.

Оскільки все вищезазначене не дозволить належним чином представляти інтереси застрахованих осіб в правлінні Фонду, то профспілкова сторона Фонду повідомляє про призупинення своєї участі у роботі правління Фонду.

Одночасно у разі, якщо звернення профспілок про відхилення законопроекту №2275 буде проігноровано народними депутатами, то з моменту прийняття цього закону у  Верховній Раді України члени правління від профспілкової сторони Фонду просять вважати складеними свої повноваження у правлінні Фонду, про що нададуть відповідні звернення до своїх профоб’єднань, проінформують Виконавчу дирекцію Фонду та сторони соціального діалогу, а також звертатимуться до суб’єктів делегування про необхідність вирішення питання порядку представництва інтересів застрахованих осіб у нових законодавчих умовах.

Управління соціального страхування  і пенсійного забезпечення ФПУ, 20.11.2019 року.