Міжгалузева Асоціація “Укртеплокомуненерго” пропонує Уряду шляхи забезпечення сталого теплопостачання в умовах воєнного стану.

В умовах воєнного стану підприємства теплокомуненерго (ТКЕ) потребують державних субвенцій для погашення боргів за газ та державного регулювання тарифів на тепло.

Минулий опалювальний сезон 2021/2022 рр. в Україні пройшов під дією Меморандуму від 30.09.2021 р. про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої (далі – Меморандум).  Він дозволив стримати зростання тарифів на тепло через рекордне зростання вартості газу.

Згідно з Меморандумом тарифи на тепло для населення не підвищувались і не коригувались. Теплопостачальники уклали з ГК “Нафтогаз Трейдинг” угоди з фіксованими цінами та обсягами палива. За цими угодами газ для населення та бюджетних установ надавався за фіксованими цінами 7,42 грн/куб.м та 16,4 грн/куб.м відповідно. Для інших категорій споживачів – за ринковою ціною, яка в березні становила 33,8 грн/ куб.м (з ПДВ та без надбавок).

Дія зазначеного Меморандуму і передбачених ним умов постачання газу для ТКЕ спливає 1 червня. До того часу «Нафтогаз Трейдинг» має запропонувати підприємствам ТКЕ нові ціни природного газу та умови його постачання для виробництва теплоенергії та надання комунальних послуг на період червень 2022 року – травень 2023 року.

В свою чергу до 1-го липня виробники тепла мають сформувати та подати на затвердження органів місцевого самоврядування розрахунок тарифів на теплову енергію на наступний опалювальний сезон, відповідно до Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869.

Варто зазначити, що Меморандум як інструмент, що дозволив балансувати між зростанням цін на газ та стриманням зростання тарифів на тепло впродовж кількох опалювальних сезонів, не може бути застосований в умовах воєнного стану в Україні. Міжгалузева асоціація “Укртеплокомуненерго” розробила та пропонує  профільному міністерству на розгляд пропозиції зі впровадження альтернативних антикризових шляхів регулювання теплової галузі в умовах воєнного стану, зокрема:

  1. В умовах воєнного стану Урядом запроваджується державне регулювання на соціально значущі товари. А отже є необхідність запровадження державного регулювання тарифів на теплову енергію, комунальні послуги, враховуючи особливості виробництва та надання комунальних послуг в регіонах України.

Залежно від запровадженого способу державного регулювання тарифів на теплоенергію та комунальні послуги, визначатимуться гарантії для виробників тепла (компенсації, дотації, пільгові умови кредитування, тощо).

 ПРОПОЗИЦІЇ:

  • Поширити дію Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою КМУ від 06.03.2022 № 222, на постачальника природного газу, який постачатиме природний газ виробникам теплової енергії (ТКЕ, ОСББ/ЖБК, управителям багатоквартирних будинківз 01.06.2022;
  • Забезпечити укладання договорів постачання природного газу з виробниками теплової енергії, що передбачатимуть нову ціну природного газу (єдину ціну для усіх категорій споживачів);
  • Визначити механізми державного регулювання щодо тарифів на теплову енергію та комунальні послуги, у т.ч. вироблених з використанням альтернативних джерел енергії;
  • Визначити гарантії для суб’єктів господарювання в умовах державного регулювання (компенсації, дотації, пільгові умови кредитування, тощо).
  1. Врегулювання кредиторської заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, у тому числі тих, виробничі потужності яких зазналі руйнувань чи пошкоджень внаслідок військової агресії РФ.

На сьогодні борги підприємств ТКЕ перед НАК «Нафтогаз України», які склалися станом на 01.06.2021 р., становлять 37,4 млрд грн. Вони мають бути погашені підприємствами ТКЕ шляхом укладення договорів реструктуризації.

Крім того, наразі утворилися нові борги перед ТОВ «ГК «Нафтогаз Трейдинг»Наприклад, ККП «Маріупольтепломережа» – 243 млн грн боргу за опалювальний сезон 2021/2022   та
1,3 млрд гривень старих боргів перед НАК «Нафтогаз України». AТ «Облтеплокомуненерго» (м.Чернігів) – 140 млн.гривень нового боргу, утвореного протягом опалювального періоду 2021/2022, та 573 млн. гривень старих боргів перед НАК «Нафтогаз України». Якщо раніше основну роль у погашенні цих боргів  відігравали органи місцевого самоврядування, то сьогодні, розуміючи ситуацію, необхідно шукати інші механізми та шляхи погашення боргів.

 ПРОПОЗИЦІЯ:

Розробити законопроект, спрямований на вирішення питання погашення кредиторської заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, у тому числі тих виробничі потужності яких знищені або зазнали руйнувань чи пошкоджень внаслідок збройної агресії російської федерації проти України. 

  1. Надання фінансової підтримки підприємствам галузі, що надають послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води. 

З початку введення в Україні воєнного стану спостерігається значне зниження рівня розрахунків як населення, так і бізнесу за спожиті послуги.

Рівень розрахунків населення за послуги з теплопостачання знизився на 20-40% у всіх українських містах.

При цьому оплата споживачами спожитих послуг здійснювалась за тарифами на рівні минулого опалювального сезону, у відповідності дот Меморандуму, і які не покривали економічно обґрунтованих витрат підприємств ТКЕ.

Різниця в тарифах, яка мала б бути відшкодована з місцевих бюджетів, у більшості випадків не відшкодована і очевидно, що відшкодування в умовах воєнного стану буде неможливим.

Тому підприємства галузі потребують державної підтримки. Принагідно також зазначити, що частиною 1 cт.4 Закону України «Про критичну інфраструктуру» передбачено, що захист критичної інфраструктури є складовою частиною забезпечення національної безпеки України.

ПРОПОЗИЦІЯ:

виділити з резервного фонду державного бюджету кошти для надання фінансової підтримки підприємствам житлово-комунального господарства у період воєнного стану, зокрема для виплати заробітної плати працівникам, на закупівлю паливно-мастильних матеріалів, матеріалів та обладнання, виконання ремонтних робіт та робіт пов’язаних з підготовкою до нового опалювального сезону.

  1. Усі вищезначені пропозиції мають враховувати зміну формату господарських та договірних відносин між виробниками тепла та постачальником газу ГК “Нафтогаз Трейдинг”. Зокрема, виключення із Договорів постачання газу, існуючих жорстких штрафних і фінансових санкцій та безакцептного списання коштів з рахунків теплопостачальних підприємств з боку газопостачальника в умовах воєнного стану. У березні-квітні про безакцептне списання коштів з банківських рахунків повідомили теплопостачальника міст Запоріжжя і Староконстантинів.

“Впровадження в життя запропонованих змін забезпечить необхідний баланс між зростанням цін на газ та стриманням тарифів та тепло, а також дозволить підприємствам теплокомуненерго підготуватися до нового опалювального сезону в умовах воєнного стану. Важливо також, щоб до початку нового опалювального сезону на державному рівні була напрацьована принципово нова модель взаємодії між державною компанією постачальником газу та теплопостачальниками. З огляду на воєнний стан вона має базуватись на паритетних засадах, виключаючи з Договору постачання газу, зокрема і дискримінаційну складову стосовно ТКЕ”, — зазначив президент Міжгалузевої асоціації “Укртеплокомуненерго” Арсентій БЛАЩУК.

ДЖЕРЕЛО