Останнім часом збільшились кількість звернень профспілкових організацій щодо  різного трактування частини 2 статті 14 Закону України  від 15.03.2022 № 2136-ІХ далі (Закон № 2136-ІХ)  «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Окремі керівники підприємств, голови профспілкових комітетів або не достатньо розібрались в цих змінах або трактують їх на свій власний розсуд і не правильно інтерпретують вищезазначені норми закону; як наслідок не дотримуються фінансової дисципліни та негативно впливають на профспілкову діяльність.

У зв’язку з цим роз’яснюємо, що не слід плутати частину 3 статті 42 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» далі (Закон про профспілки)  де зазначено, що  «роботодавець щомісячно і безоплатно утримує із заробітної плати та перераховує на рахунок профспілки членські  профспілкові  внески» зі статтею 44 згаданого Закону   про профспілки  де зазначено, що роботодавці зобов’язані відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, але не менше ніж 0,3 відсотка фонду заробітної плати.

 Дійсно, частина 2 статті 14 Закону № 2136-ІХ встановлює, що на період дії воєнного стану призупиняється дія статті 44 Закону про профспілки та відповідні норми колективних договорів. Однак, призупинення  норми закону не означає  заборону. Враховуючи,  коментарі Мінекономіки щодо  застосування дії Закону № 2136-ІХ, а саме щодо призупинення дії статті 44 Закону про профспілки та відповідні норми колективних договорів на період воєнного стану, дає роз’яснення  що  роботодавці не позбавляються права проводити такі відрахування у добровільному порядку за наявності у них фінансової можливості.

На практиці, за наявності конструктивного соціального діалогу із роботодавцем, попри воєнний стан сторони знаходять можливість щодо відраховування коштів первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу.

Норми статті 42 Закону про профспілки не відмінено і не призупинено жодним  із чинних нормативно -  правових актів України. Невиконання вищезазначеної норми Закону є грубим порушенням чинного законодавства України, та може мати відповідні юридичні наслідки.

 

Анжела РОМАНЮК, юрисконсульт ЦК Профспілки працівників громадського обслуговування